آزمایش ماز U شکل (گزارش کار روانشناسی تجربی)

دانلود آزمایش ماز U شکل (گزارش کار روانشناسی تجربی)

🔹 بهترین کیفیت

🔹 قابل ویرایش

🔹دانلود با لینک مستقیم و سریع

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

آزمایش ماز U شکل (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-ماز-u-شکل-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 7 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏ماز U‏ شکل (labyrinth‏)
‏چکیده
‏یادگیری از راه کوشش و خطا یعنی کورمال کورمال پیش رفتن، راه حل را به طور تصادفی پیدا کردن و با تمرین آموختن. در این روش یادگیری، فرد چند راه در پیش رو دارد که با امتحان تک تک آنها راه‌های خطا را‏ ‏ ‏کشف‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏نوبت‏ ‏بعدی‏ ‏ترک‏ ‏می‌کند‏ ‏و‏ ‏راهی‏ ‏که‏ ‏موفقیت‏ ‏آمیز‏ ‏بو‏ده را ادامه می‌دهد. این مانند کسی است که اصلاً پیش هیچ مکانیکی تعلیم ندیده ولی بسیاری از کارهای ماشین خود را انجام می‌دهد. چنین شخصی از راه کوشش و خطا به چنین یادگیری رسیده است. ماز لابیرنت بهترین وسیله‌ای است که برای مطالعه یادگیری از راه کوشش و خطا به کار می رود، زیرا یادگیری آن مستلزم کشف یک سری راه حل‌هایی است که ابتدا به صورت کاملاٌ تصادفی بعد با تمرین انجام می‌گیرد. از طرف دیگر، مازمعرف کلیه یادگیری‌های حسی-حرکتی است که همه آنها از نوع یادگیری‌های کوشش و خطایی است. ماز در لغت به معنای چین و شکن و دالان‌های پر پیچ و خم است…
‏مقدمه
‏ما در این نوشتار در پی این هستیم تا با بررسی آزمایش‌هایی که توسط ماز انجام می‌گیرند، به فرآیندهای حافظه و یادگیری بپردازیم. در واقع استفاده از روش‌های کوشش و خطا می‌تواند بهترین راه برای اندازه گرفتن میزان حافظه و سرعت یادگیری افراد باشد. زیرا حافظه و یادگیری رابطه تنگاتنگی با هم دارند
2
‏که در اثنای این نوشتار به آنها خواهیم پرداخت. برای اینکه سیر منطقی بحث رعایت شود ابتدا نیکوست که تعاریفی از حافظه و یادگیری ارائه شود.
‏تعریف حافظه: ‏حافظه یک ثبت نسبتاً دائم از تجربه‌ای است که ‏ ‏زیربنای‏ ‏یادگیری‏ ‏را‏ ‏تشکیل‏ ‏می‌‏دهد (ایروانی، 1378، ص 171). امروزه روان‌شناسان حافظه را از نظر میزان و مدت ذخیره‌سازی اطلاعات به سه دسته تقسیم می‌کنند:
‏1-‏ ‏ ‏ ‏حافظه‌ حسی یا حافظه‌ بسیار کوتاه مدت‏؛ که در آن، اگر تصویر یا صدایی که در مدت کوتاهی دیده یا شنیده شده است، ظرف حدود یک ثانیه اندوخته نشود، یا به نوعی با دانش موجود ارتباط نیابد، محو می‌شود. این نوع حافظه به دو نوع حافظه حسی بینایی و حافظه حسی شنوایی طبقه‌بندی می‌شود(مطالب کلاسی).
‏2-‏ ‏ ‏حافظه کوتاه مدت‏؛ داده‌های حواس فقط به مدت 30 ثانیه یا کمتر در این حافظه باقی می‌ماند و در صورتی‌که این داده‌ها با مرور ذهنی یا با شیوه‌های دیگر به حافظه بلند مدت سپرده نشود، فراموش می‌شود.
‏3-‏ ‏ ‏حافظه بلند مدت؛‏ به دانسته‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی یا برای همیشه در ذهن باقی می‌مانند. بنا به عقیده بعضی از روان‌شناسان، اطلاعات موجود در حافظه‌ کوتاه مدت از طریق فرآیندی که باعث ارتباط مورد جدید با دانسته‌های قبلی موجود در حافظه بلند مدت می‌شود، به حافظه دراز مدت منتقل می‌گردد و در صورتی‌که این اطلاعات با دانش قبلی ارتباط نیابد، این انتقال صورت نمی‌پذیرد (همان).
‏ ‏تعریف‏ ‏یادگیری‏: ‏یادگیری تغییر نسبتاً دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل می‌شود (ایروانی، 1378، ص 255). هیچ یادگیری بدون حافظه امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل نمی‌توان این دو نظام را از یکدیگر متمایز ساخت، زیرا در جریان هر نوع یادگیری، باید اثری از آن بجا می‌مانده باشد تا تغییر منظم رفتار حاصل گردد(همان). در این آزمایش به صورت ساده با نوعی از یادگیری از راه کوشش و خطا که حافظه تجسمی در آن نقش مهمی دارد آشنا می‌شویم و آن را روی چند آزمودنی آزمایش می کنیم.
‏ 

 

 فایل