مقاله درمورد مكتب word

دانلود مقاله درمورد مكتب word

🔹 بهترین کیفیت

🔹 قابل ویرایش

🔹دانلود با لینک مستقیم و سریع

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

مقاله درمورد مكتب word

-مقاله-درمورد-مكتب-wordلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مكتبهاى‏ اخلاقى‏
‏در‏ علم اخلاق مكاتب فراوانى ‏است‏ كه بسيارى از آنها انحرافى است و به ضد اخلاق منتهى مى‏شود، و شناخت آنها در ‏پرتو‏ هدايتهاى قرآنى كار مشكلى نيست; قرآن مى‏گويد:
‏وان‏ هذا صراطى مستقيما ‏فاتبعوه‏ ولاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله ذالكم وصاكم به لعلكم تتقون (سوره ‏انعام،‏ آيه‏153)
‏آيه‏ فوق كه بعد از ذكر بخش ‏مهمى‏ از عقائد و برنامه‏هاى عملى و اخلاقى اسلام در سوره انعام آمده، و مشتمل بر ‏فرمانهاى‏ دهگانه اسلامى است، مى‏گويد: «به آنها بگو اين راه مستقيم من است، از آن ‏پيروى‏ كنيد و از راههاى مختلف (و انحرافى) پيروى مكنيد كه شما را از راه حق دور ‏مى‏‏‏سازد‏; اين چيزى است كه خداوند شما را به آن سفارش فرموده تا پرهيزگار ‏شويد‏!»
‏مكتبهاى‏ اخلاقى همانند ساير ‏روشهاى‏ فردى و اجتماعى از «جهان‏بينى‏» و ديدگاههاى كلى درباره جهان آفرينش سرچشمه ‏مى‏‏‏گيرد‏ و اين دو، يك واحد كاملا به هم پيوسته و منسجم است.
‏آنها‏ كه «جهان‏بينى‏» را از ‏«‏ايدئولوژى‏‏»‏ (و «هستها» را از «بايدها») جدا مى‏سازند و مى‏گويند رابطه‏اى بين‏اين ‏دونيست‏ زيرا جهان‏بينى و هستها از دلائل‏منطقى و تجربى سرچشمه مى‏گيرد در حالى ‏كه‏‏«‏بايدها‏»‏ و «نبايدها» يك‏سلسله فرمانها و دستورها است، از يك نكته مهم غفلت ‏كرده‏‏‏اند،‏ و آن اين‏كه: فرمانها و «بايدها» هنگامى حكيمانه است كه رابطه‏اى ‏با‏«‏هستها‏»‏ داشته‏باشد، وگرنه امور اعتبارى بى‏محتوا و غيرقابل قبولى خواهد ‏بود‏.
‏از‏ آنچه در بالا گفته شد ‏رابطه‏ ديدگاههاى كلى در مجموعه هستى و آفرينش انسان، با مسائل اخلاقى روشن مى‏شود و ‏منشا‏ پيدايش مكتبهاى مختلف اخلاقى نيز همين است.
‏اكنون‏ با توجه به مطالب فوق ‏به‏ سراغ مكاتب اخلاقى مى‏رويم:
‏2
‏1- اخلاق در مكتب خداپرستان‏
‏از‏ اين ديدگاه، آفريننده ‏همه‏ آثار خداست. ما از سوى او هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم و هدف آفرينش تكامل ‏انسان‏ در جنبه‏هاى معنوى است و پيشرفتهاى مادى تا آنجا كه راه را براى وصول به ‏تكامل‏ معنوى هموار مى‏سازد نيز هدف معنوى محسوب مى‏شود.
‏2- اخلاق ماديگرى‏
‏مى‏‏‏دانيم‏ ماديها شعبى دارند ‏كه‏ يك شعبه معروف آن ماديگرى كمونيستى است. از ديدگاه اين مكتب كه همه چيز را از ‏دريچه‏ ماده مى‏نگرد و به خدا و مسائل معنوى، ايمان ندارد، و اصالت را براى اقتصاد ‏قائل‏ است و براى تاريخ نيز ماهيت م‏ادى‏ و اقتصادى قائل مى‏باشد، هر چيز كه جامعه را ‏به‏ سوى اقتصاد كمونيستى سوق دهد اخلاق است، و يا به تعبير خودشان «آنچه انقلاب ‏كمونيسم‏ را تسريع كند، اخلاق محسوب مى‏شود.» مثلا اين كه راست گفتن يا دروغ گفتن ‏كدام‏ اخلاقى و يا غير اخلاقى است‏با توجه به تاثير آنها در انقلاب ارزيابى مى‏شود، ‏اگر‏ دروغ به انقلاب سرعت‏ببخشد، يك امر اخلاقى است و اگر راست تاثير منفى بگذارد يك ‏امر‏ غير اخلاقى محسوب مى‏شود!
‏3- اخلاق از ديدگاه فلاسفه ‏عقلى‏
‏آن‏ گروه از فلاسفه كه اصالت ‏را‏ براى عقل قائلند و مى‏گويند غايت فلسفه اين است كه در وجود انسان يك عالم عقلى ‏بسازد‏ همانند عالم عينى خارجى (صيروة الانسان عالما عقليا مضاهيا للعالم العينى)، ‏در‏ مباحث اخلاقى – اخلاق را به صفات و اعمالى تفسير مى‏كنند كه به انسان كمك كند تا ‏عقل‏ بر وجود او حاكم باشد نه طبايع حيوانى و خواسته‏هاى نفسانى.

 

 فایل